سفارش تبلیغ
صبا ویژن

AMD و انویدیا و مدیاتک از فرایند دونانومتری و سه نانومتری استفاد

AMD، انویدیا، Broadcom و مدیاتک به طور رسمی تأیید کرده‌اند خدمات اپل در مشهد از مراحل‌های گوناگون TSMC ازجمله N5 ،N5P ،N4 ،N4P و N4X به کار گیری خواهند کرد. مدیاتک تا قبل از اینً به طور رسمیً پردازنده‌های کاربردی دایمنسیتی 8000 و 8100 مبتنی‌بر روند N5 و دایمنسیتی 9000 مبتنی‌بر روند N4 را معرفی نموده است. انویدیا نیز از فرآیند سفارشی 4N در پردازنده‌های گرافیکی Hopper و احتمالاً Ada Lovelace به کارگیری خواهد کرد. پردازنده‌های Genoa و Raphael کمپانی AMD نیز با استعمال از مراحل پنج‌نانومتری TSMC ساخته خواهند شد.

براساس گزارش DigiTimes، انویدیا، AMD ،Broadcom و مدیاتک درحال‌حاضر با TSMC وارد گفتگو گردیده‌اند تا بخشی از گنجایش‌ مراحل N3 این موسسه را در آخرها سال 2023 یا این که اوایل 2024 ازآنِ خویش نمایند؛ اگرچه این مجموعه‌ها با مسافت‌ی درخورتوجهی دیرتر از اپل و اینتل به به کارگیری از روند N2 روی خواهند آورد.

روند دونانومتری سال 2026 از شیوه خواهد رسید

بعداز به‌کارگیری تکنیک 3GAE به وسیله سامسونگ در سال 2023 و فرآیند 20A اینتل در سال 2024، فرآیند دونانومتری TSMC او‌لین فناوری این فاندری خواهد بود که از تکنیک GAAFET به کار گیری خواهد کرد که در آن گیت دورتادور شبکه ترانزیستور را فرا میگیرد. اما TSMC جزئیات بهبود توان و همت و چگالی ترانزیستور N2 درمقایسه‌با N3 را اعلام نکرده میباشد. بااین‌درحال حاضر، با‌‌اعتنا‌‌بدین نکته که N2 گره فرایندی به طور کاملً جدیدی خواهد بود، منطقی میباشد که‌این فناوری درمقایسه‌با نسل پیشین خویش سعی بسیار بهتری ارائه دهد.

 

فرایندهای تشکیل داد تازه همچنان به اسکنرهای لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) با دیافراگم عددی 0?33 متکی خواهند بود. درمقابل، 18A اینتل از اسکنرهای خلاقانه‌ی ASML Twinscan EXE EUV با دیافراگم عددی بالا (دیافراگم عددی 0?55) استعمال خواهد کرد.