سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اپل، زیراکس و ماوس تک دکمهای

دو استیو روایت، با دو رایانه‌ی فردی تولیدشده خویش در شرکتشان، اسم‌های گرانقدر این صنعت را مقصود قرار داده بودند. خدمات اپل در مشهد زیراکس نیز در آن فرصت یک راءس تحقیقاتی به اسم Xerox PARC در ایالات متحده تأسیس کرده بود. این راءس به‌خواسته نظارت تکنولوژی‌های تازه تاسیس شد و امداد کرد تا فناوری‌هایی برای مثال محتوای چندرسانه‌ای اپتیکال، اترنت و چاپگر‌های لیزری که از آنها به‌شکل روزانه به کار گیری میشود، پیشرفت داشته باشند.

apple 2

کامپیوتر Zerox Alto اولی کامپیوتر مجهز به سیستم‌دلیل گرافیکی

اپل وان و اپل 2 هر دو سیستم‌های بر شالوده‌ی متن بودند که از این حیث شباهت متعددی به کامپیوترهای فردی اول‌ی عرضه‌گردیده به وسیله کمپانی آی‌بی‌ام داشتند. ولی استیو جابز می‌خواست دستگاهی بسازد که شم بیشتری در آن وجود داشته باشد. او کمپانی زیراکس را متقاعد کرد تا به هم پا تنی چند از کارگر اپل، به برهه زمانی سه روز به Xerox PARC دسترسی داشته باشند. کمپانی زیراکس نیز در مقابل 100 هزار از سهم اپل را با ارزش هر سهم 10 دلار قبل از عرضه‌ی اول‌ی سهام این شرکت خریداری کرد که سوددهی بالا و نادر ریسکی را برای زیراکس به ارمغان آورد.

لحاظ جابز با دیدن دستگاهی به اسم Alto دگرگون شد. این دستگاه در راءس تحقیقاتی زیراکس به معیار وسیعی آیتم استعمال قرار گرفته بود و در آن فرصت از یک نمایشگر افقی و رابط کاربری گرافیکی سود می برد. این دو قابلیت و امکان سبب ساز گردیده بودند تا Alto در حین خویش، جلوتر از سایرین باشد. کمپانی زیراکس به صورت کلی 2000 دستگاه از این کالا را ایجاد کرد.

استیو جابز بدین فیض رسید که رایانه‌های تولیدشده بوسیله اپل بایستی کارکردی مشابه به فرآورده زیراکس، داشته باشند.